Edzés

6 indok a kettlebell méretek közti ugrásokra (Pavel Tsatsouline, elnök)

Amikor először találkoznak orosz kettlebellekkel, a nyugatiak mindig meglepődnek a méretek közti nagy ugrásokon. A méretek korlátozott számának eredeti oka valószínűleg pusztán csak a költség-, és helytakarékosság volt. Azonban mióta a tudományok világa is felzárkózott a gyakorlati tapasztalatok mellé, számos további előnyük is napvilágot látott.

The Reasons for Kettlebell Sizes

1. indok

Szovjet tudósok – mint például Arkadij Vorobjev professzor – felfedezték, hogy a terhelés éles váltakozásai az apróbb növeléseknél hatékonyabban képesek azt az üzenetet küldeni a testednek, hogy „Légy erősebb!”. A ruszkik kigúnyolják azokat az aprócska tárcsákat, melyeket a nyugati testépítők a tárcsáik mellé tesznek. Az erőemelő bajnok Jack Reape mesélte egyszer, hogy az edzőtermében az összes 1 kilós tárcsát rózsaszínre festették, ezáltal is egy stigmával illetve a használatukat. Abszolút egyetértek vele.

The Reasons for Kettlebell Sizes

2. indok

Dan John egy újabb indokkal szolgál:

Azért imádom a kettlebelleket, mert nem kell túlagyalni a dolgot. Az edzőtermekben a kézi súlyzók 5 kilónként, 2-5 kilónként, sőt néhol akár fél kilónként emelkednek. Több ezer gép a fekvenyomásokhoz…több millió kombináció.

Állj! Az agy nem képes ennyi infót befogadni!

A kettlebellek esetében legfeljebb 3 választási lehetőségem van – de gyakran előfordul, hogy csak egy – az adott gyakorlat kapcsán…

Kevesebb agyalás: kevesebb mentális energia megy veszendőbe. Minél több opció közül kell választanod, annál kevesebb mentális energia marad a tényleges edzésre. Azok belső és külső comb gépek meggyőzhetnek róla, hogy keményen edzed a lábaidat. Valójában persze nem…de attól még meggyőzheted róla az agyadat, hogy mégis…

Kevesebb agyalás – több meló.

Nikki Shlosser, SFG Team Leader

Nikki Shlosser, SFG Team Leader

3. indok

Egy Senior SFG egyszer megjegyezte, hogy a fokozatosan emelkedő súlyok révén a tanulók „el tudnak lopakodni” a nehezebb bellig. Ez pedig megfosztja őket az „aha” élményektől. Hadd fejtsem ezt ki bővebben.

A StrongFirst-nél azt tanítjuk, hogy „az erő egy készség” – szó szerint visszafejtve a régi idők erős nagyjainak testbeszédét. Egy évtizeddel ezelőtt a veterán tornász, Brad Johnson – a Bodyweight Exercises for Extraordinary Strength című könyv későbbi szerzője – végrehajtott egy kísérletet, letesztelve a rendszerünk három kulcsfontosságú technikáját: a hasizmok feszítését, a farizmok feszítését és a préselő fogást.

Brad a vaskereszt nevezetű gyakorlatot használta a tesztelésre. Mivel ez az elit szintű mutatvány nem okozott számára kihívást, Johnson a karjait a hagyományos keresztnél használt „T” helyett „Y” alakban tartotta. Felállt egy mérlegre és belekapaszkodott a gyűrűkbe. A feszítéses technikák mindegyike drámai megnövelte az erejét – a három technika együttes használata pedig 18 kilónyi erőnövekedést eredményezett.

Ilyeneket nem tanulsz meg, ha edzésenként fél kilóval növeled a súlyt. Ismételten Dan John-t idézve: „A 24 kilós bell tökéletes választás [egy adott gyakorlathoz]…de ’tudnám’ használni a 32 kilós súlyt is. Ez 8 kilónyi ’tudnám’!! Ezért aztán lecsökkentem az ismétlésszámot, megfeszítem a farizmaimat…a többit pedig talán már ti is kitaláljátok.”

4. indok

Az aprócska lépések megfosztanak annak lehetőségétől, hogy rávedd magad egy nehéz súly megszelídítésére.

5. indok

Az aprócska lépések annak a képességnek a kialakításától is megfosztanak, hogy pontosan meg tudd becsülni az erőszintedet egy adott napon. Az orosz erőemelő edzők időnként csapaton belüli versenyeket tartanak az emelőiknek, ahol egy adott gyakorlatnál mindenkinek csupán egyetlen próbálkozási lehetősége van.

6. indok

Végül, de nem utolsósorban a legtöbb orosz erőedző ragaszkodik a közepes súlyokkal végzett magas volumenű minőségi emelésekhez. Márpedig a kettlebellek pontosan erre kényszerítenek rá. Tegyük fel, hogy át akarsz térni katonai nyomásban a 24 kilósról a 32 kilósra. Ez 32%-os ugrást jelent, ami a hit komoly próbája! Egész biztos nem tudsz ugyanis megbirkózni a nagyobb súllyal, ha nem jutsz előbb arra a szintre, hogy végre tudj hajtani 50, vagy akár még több tökéletes ismétlést a kisebb súllyal. Bill Starr is szívesen megerősíti, hogy minél szélesebb az alap, annál magasabb piramist tudsz rá építeni.

A kettlebell méretek közti ugrás valóban a tudományos ismeretek és a gyakorlati tapasztalatok közti ugrást is jelent.

Pavel Tsatsouline

Pavel Tsatsouline a StrongFirst, Inc. elnöke.

Link: https://www.strongfirst.com/a-leap-of-faith-between-kettlebell-sizes/