Edzés

Az erőedzés jót tesz a gyerekeknek – ha jól csinálod (Nicole Crawford)

Ahogy sok nő attól tart, hogy a súlyok emelgetésétől hatalmasra fognak nőni, a szülők is gyakran tartanak attól, hogy az erőedzés nem biztonságos a gyerekek számára. Szülőként megértem az aggodalmaikat, de fontosnak tartom, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba. Az igazság az, hogy az erőedzés biztonságos és hasznos a gyerekeknek – ha jól csinálják.

A súlyok emelgetése gátolja a növekedést?

Ez nem is vitás. Az American Academy of Pediatrics konkrétan csak 8 éves kortól javasolja az erőedzést gyerekek számára. Ettől függetlenül még sűrűn előfordul a zavar ezen a területen, és a leggyakoribb aggodalom a gátolt növekedéssel kapcsolatos. Mike Tromello edző a cikkében – It Will NOT Stunt Growth: Strength Programming for the Adolescent Athlete – megválaszolta ezt a kérdést. Mike az erőedzésnek a növekedésre gyakorolt hatásaival kapcsolatos bizonyítékokat az alábbi konklúzióval zárja:

Ha egy sportoló megtanulja, miként kell ezeket a gyakorlatokat helyesen végrehajtani egy megfelelő erő-, és állóképességi program keretein belül, akkor kénytelen lesz a testében a megfelelő területeket aktiválni, ezáltal hozzájárulva a növekedésükhöz, és az általános fizikális fejlődéshez. Ez pedig egyértelműen megkérdőjelezi az egész ”növekedés gátolás” koncepciót.

Az erőedzés előnyei fiatal korban

Az erőedzés nem csupán biztonságos a gyerekek számára, ha helyesen csinálják, de számos előnnyel is jár. Mint az Doug Dupont cikkében – Fit Kids Are Healthier and Happier – is olvasható, kutatások szerint az erősebb és jobb állóképességű gyerekek jobban teljesítenek az iskolában is, és kevésbé hajlamosak az egészségtelen időtöltésekre.

Az erőedzés a sportolói teljesítmény javulását is okozza. Cikkében – Kids Who Lift Weights Are Better at Soccer – Jeff Barnett edző egy olyan tanulmányt mutat be, melynek során 26 héten keresztül figyeltek meg fiatal focistákat. A program végére azok a focisták, akik erőedzést is végeztek, magasabb szinten teljesítettek, mint azok, akik kizárólag a focival foglalkoztak. És mint arra Jeff rámutat, az erőedzés valószínűleg sokkal biztonságosabb, mint a fociedzés:

Senkit sem szeretnék lebeszélni róla, hogy sportolni hordja a gyerekét. Csak be szeretném mutatni, hogy az erőedzés sokkal biztonságosabb, mint a foci – mely a harmincas éveikben járó anyukák gyerekeinek kedvenc időtöltése. Akkor mégis miért nem szeretnéd, ha a gyereked erőedzéssel is foglalkozna?

És ne feledjük a gyerekek (és felnőttek) számára legfontosabb motivációs tényezőt sem: azt, hogy az erőedzés remek móka. Egy korábbi cikkemhez – 5 Reasons Every Kid Should Grow a Little Muscle – meginterjúvoltam a lányomat (a lenti képen), aki ekkor 4 éves volt, és megkérdeztem, hogy miért szeretne erős lenni. Bár a súlyok emelgetése kapcsán erős indok volt a rosszfiúk leküzdése és a nála kisebb emberek megmentése, a legnagyobb motivációs tényező számára a móka volt.

Hogyan emeljünk biztonságosan

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a gyerekek úgy tudnak edzeni, mint a felnőttek. A gyerekeknek speciális igényeik vannak az erőedzés kapcsán. A cikkében – Growing Bones and CrossFit Kids: The Biology Every Kids Coach Should Know – Amber Larsen edző kiemelt ezek közül párat, és tippeket is adott a gyerekek progresszív erőedzése kapcsán, hangsúlyozva, hogy az edzőknek a gyerekek edzése során figyelembe kell venniük az életkort és a fejlettségi szintet:

Úgy vélem a CrossFit Kids instruktoroknak meg kell fontolniuk, hogy a csoportot gyerekekre és tinédzserekre bontsák szét. Ha elég nagy a csoport, hasznos lehet, ha a hasonló szellemi és testi fejlettségű gyerekekkel együtt foglalkoznak. Egy tinédzser nem fogja jól érezni magát, ha több évvel fiatalabbakkal kell edzenie, és ez visszafelé is igaz. Ezért megéri rászánni az időt, hogy külön órát tarts az általános iskolásoknak és a tinédzsereknek. Azt is fontos megérteni, hogy strukturálisan (a csontozatukat illetően) egy tinédzser más, mint egy fiatal gyerek.

Amber azt is hangsúlyozza, hogy saját testsúlyos gyakorlatokkal érdemes kezdeni, így alakítva ki megfelelő alapot a súllyal végzett gyakorlatokhoz. Ha a gyerekek sikeresen elsajátították az olyan alapvető gyakorlatokat, mint a négyütemű fekvőtámasz, a fekvőtámasz és a húzódzkodás, akkor készen állnak az alap súlyzós edzésre – kezdetben kizárólag többízületes, összetett gyakorlatokat használva, melynek során nem a súly nagyságát, hanem a végrehajtás minőségét tartjuk szem előtt.

Sok szülő azt tapasztalja, hogy az erőedzés komoly hatással van a gyerekükre – és nem csupán a sportteljesítmény terén, hanem a magabiztosságot, fókuszt és boldogságot illetően is. Lehet, hogy a gyerekeid többre lesznek képesek, mint amit valaha is gondoltál volna róluk. Cikkében – The Next Generation of CrossFit: Meet Wonder Kids Kanon and Issac – Hannah Caldas edző bemutatott pár srácot, akik elképesztő dolgokra képesek a CrossFit terén. Nézd meg az alábbi videót, amin Kanon 121 négyütemű fekvőtámaszt hajt végre 10 perc alatt. Gondolj bele, hogy majd egyszer ez a kissrác mire lehet képes egy olimpiai rúddal.

A szerzőről

Nicole szenvedélye a nők támogatása, hogy aktívak és erősek maradhassanak a terhességük alatt, valamint azt követően is. 4 gyermek anyukája, és képzett RYT 200 jógaoktató. Nicole emellett képzett személyi edző és női fitnesz specialista (NASM) is, valamint 2009-ben elvégezte az AFPA szülés előtti és utáni fitnesz specialista képzését is. Emellett eleget tett a DONA International követelményeinek is, így hivatásos dúlává vált.

Igazi könyvmoly, és imád kutatni – Nicola a Masters diplomáját filozófiából szerezte a Leuven-i Egyetemen szerezte Belgiumban, ahol a diplomamunkáját a természet és a mozgás ókori görög ábrázolásából írta. Imádja a futást, a kettlebelleket, a táncot és a jógát. Erőnlétének további növelése kapcsán a legnagyobb akadályt a könyvek szeretete, a házi sörök és a finom ételek jelentik.

Link: http://breakingmuscle.com/family-kids/strength-training-is-good-for-kids-heres-how-to-do-it