Edzés

Hogyan válhatsz jobb erőedzővé és tanulóvá (Brett Jones, Director of Education)

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_post_title _builder_version=”3.12.2″ meta=”off” featured_image=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.12.2″]

Ahhoz, hogy a legjobbat hozd ki magadból – akár edzőként, akár tanulóként –, jellemzően elkerülhetetlen a beállítottságod és a kedvelt dolgaid ellentétének felfedezése is. Azonban ha kizárólag kreatívan, vagy kizárólag strukturáltan tekintesz az edzésre (vagy az edzősködésre), azzal megakadályozod a ’másik oldal’ előnyeinek kiaknázását. Brett Jones, a képzésért felelős igazgatónk bemutatja az egyes megközelítések előnyeit és hátrányait, és rávilágít, hogy miként tudod kiaknázni leghatékonyabban a mindkét oldal biztosította előnyöket ahhoz, hogy jobb edzővé válhass.

“A játék a kutatás legmagasabb formája.” – Albert Einstein

“A struktúra nem csupán a megoldás eszköze, hanem alapelv és szenvedély is egyben.” – Breuer Marcell

Világosság és sötétség. Jó és rossz. Feszítés és lazítás. Az életünk dichotómiákkal – ellentétes koncepciókkal vagy „dolgokkal” – van tele. Az emberi lét is részben ezeken az ellentéteken alapul. Arra használjuk őket, hogy keretbe foglaljuk az életünket, vonalakat rajzoljunk a homokba, hogy megkülönböztessük magunkat tőlük, a jót a rossztól, ezt attól.

Azonban a kiváló művész, Pablo Picasso arra figyelmeztetett, hogy igyekezzünk kerülni az életünk ilyen merev korlátok közé szorítását. Attól még, hogy egy dichotómia létezik, ez nem jelenti azt, hogy nem hozhatjuk ki a legtöbbet a két ellentétes végletből. Erre felépítve a nyitó Einstein és Breuer idézet is egy újabb dichotómiára világít rá a tanulás, tanítás és gyakorlás kapcsán: kreatív vagy strukturált.

Hajlamosak vagyunk a két véglet valamelyike felé húzni. Jómagam alapvetően strukturált vagyok, míg az erő iskolájának más tanárai – mint például Michael Castrogiovanni, Team Leader és Paul Daniels, Senior Instruktor – inkább kreatívabbak. Azonban nagyon kevés olyan dolog létezik, melyre kizárólag csak az egyik véglet igaz. Az érme mindkét oldalának vannak erősségei és gyengeségei, melyek megértése révén a legtöbbet tudjuk kihozni mindkét „oldalból”.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.12.2″ src=”https://www.strongfirst.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Creative-horizontal-450×300.jpg” align=”center” /][et_pb_text _builder_version=”3.12.2″]

Kreatív

A kreatív emberek „játszanak” a gyakorlataikkal, felfedezik az azok során elérhető különféle szögeket és mozgásokat.

Előnyök:

  • Rendkívül hatásos gyakorlat-variációkhoz vezethet.
  • Fokozza a változatosságot és a szórakozás-faktort az edzés során.

Hátrányok:

  • Alacsony az unalomtűrő képessége, mely veszélyezteti az edzés folytonosságát.
  • Preferálhatja a véletlenszerű változatosságot.
  • Átválthat olyan „király” gyakorlat variációkra, melyek nincsenek hatással a többi gyakorlat fejlődésére.
  • A gyakorlatot hangsúlyozhatja a gyakorlat révén elérhető adaptáció helyett.
  • Áldozatul eshet olyan gyakorlatoknak, melyek kiváló példái a „csak azért, mert képes vagy rá, még nem kellene végezned” elvnek.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.12.2″ src=”https://www.strongfirst.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/11/Structured-KBs-horizontal-450×300.jpg” align=”center” /][et_pb_text _builder_version=”3.12.2″]

Strukturált

A strukturált srácok azt csinálják, amit és ahogy megmutattak nekik.

Előnyök:

  • Elősegíti az edzés folytonosságát.
  • Mélyen bevési és felépíti a készséget, az erőt és a technikát.
  • Kezdők számára kiváló.
  • Kisebb az igénye a ’szórakoztató változatosságra’.

Hátrányok:

  • Kihagyhatja az alapvető gyakorlatok olyan variációt, melyek valójában segíthetnek a fejlődés útjában álló akadályok leküzdésében, valamint átjuttathatnak a készség elsajátítása során előforduló platókon.
  • Ragaszkodhat a megmutatott végrehajtáshoz, mely olyan szintig fajulhat, hogy olyan dolgot végez, mely az adott helyzetben számára nem megfelelő.

De mégis mit jelent ez „a gyakorlatban”?

Képzésért felelős igazgatóként a strukturáltság iránti vágyam segít a tananyagunk és a sztenderdjeink formázásában és strukturálásában anélkül, hogy közben tévútra vinnének különféle látványos vagy király potenciális gyakorlatok – márpedig hidd el, sok ilyen van. Valamint nem veszek el a készségeink alapját jelentő részletekben, melyek egy újoncot teljesen összezavarnának. A gyakorlásom (melyet sokan inkább edzésnek hívnak) során pedig ez azt is jelenti, hogy nem unok rá az egyszerű, de hatásos rutinokra, és értékelem az edzés folytonosságát. A strukturáltságnak azonban megvan az a hátránya is, hogy eközben esetleg lemaradok a kreativitás által inspirált mozgás változatosság potenciális előnyeiről.

Amikor a strukturáltság „félresiklik”

Bármilyen túlságosan merev „hiedelem” problémát okozhat. A strukturált srácok hajlamosak „kőbe vésettnek” venni az instrukciókat és a részleteket. Az SFG instruktori képzésünkön az egyik tesztelési követelmény a mellkasig történő lendítés. Hangsúlyoznám a kifejezést: tesztelési követelmény. Ez nem azt jelenti, hogy „soha” ne lendíts a mellkas vonala fölé. Elvégre ha belegondolunk, képesnek kell lenned a kettlebellt a fejed vonaláig, vagy kissé afölé lendíteni a hatékony szakításokhoz.

Az emberek hajlamosak olyan szigorúan venni az utasításokat, hogy közben figyelmen kívül hagyják a kényelmetlen érzetet vagy a fájdalmat. Ilyen például az a tanács, hogy lendítés, guggolás, stb. közben a lábfejeid egyenesen előre nézzenek. Akik tudni szeretnék, miért, vagy még mindig ezen dolgoznak, azok számára ajánlanám az egyik cikkemet: Korrigálj a vitorládon (és a terpeszeden) a rögzítés és hintázás segítségével. Ne feledd: senki sem óvhat meg saját magadtól.

Amikor a kreativitás „félresiklik”

Kétség sem férhet hozzá: a kreativitás és a játék szórakoztató. Azonban attól még a készséghez folytonosságra és gyakorlásra van szükség. Ha „minden” edzésen valami más, az egy szükségtelenül hosszú utat eredményez a készség felépítése és fejlesztése kapcsán. A kreativitás jelenthet könnyebb edzést is, mely lehetővé teheti, hogy mentálisan ne terheljen le annyira az edzésed. És bár a könnyű súlyok használata időhatékony lehet, attól még szükség van nehéz súlyokra is – a „nehéz” persze egyénfüggő – a stressztűrő képesség fejlesztéséhez.

Bár gyakran visszatérek a 24 kg-os kettlebellemhez, attól még nincs olyan hatása, mint mikor egy 56 kg-os bellel végzek lendítéseket.

Hozd ki a legtöbbet mindkét oldalból

Szóval hozzuk ki a legtöbbet mindkét oldalból.

Határozd meg a célodat. Az Ördögi szint elérése például kiválóan megfelel (az én edzésem is erre fókuszál jelenleg).

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.12.2″ src=”https://www.strongfirst.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/11/Sousa-TGU-Beast-450×300.jpg” align=”center” /][et_pb_text _builder_version=”3.12.2″]

Lendítések és felállások fogják a program alapját alkotni. Ebben a tekintetben strukturált leszel. Állítsd össze a rutint, majd hajtsd is végre.

Tárd fel a „hiányzó láncszemeket”. A három pillérről szóló cikkemben bemutattam az edzés pilléreinek koncepcióját, mely a mentoromtól, Dr. Ed Thomas-tól származik. Figyeld meg, hogy a klasszikus értelemben vett változatosság a technika vagy a gyakorlat olyan variációira utalt, melyek a „hiányzó láncszemet” jelentették az adott készség progressziója kapcsán. Ez lehet például a légzésmintád a lendítések során, a légzésed a pihenők alatt, vagy akár a „párhuzamos pozíció” fenntartása az egykezes lendítések során. Határozd meg, mi az, ami hiányzik, és találj egy olyan gyakorlatot, ami megoldást jelent a problémára. Támaszkodj a saját kreativitásodra, vagy használd nyugodtan másét is.

Tehát mikor lépek ki a „strukturált”-dobozból? A Ground Force Method segítségével végzett mozgás felkészítés, valamint a felállás variációk során. Ide összpontosítom a kreativitásomat.

Ne ragadj be a struktúrába, de ne is vessz el teljesen a kreativitás terén. Légy tisztában a beállítottságoddal, értsd meg mindkét oldal erősségeit és gyengeségeit, és hozd ki a legtöbbet mindkét oldalból.

Brett Jones

Brett Jones, Chief SFG Pittsburgh-ben (PA) lakik, és képesített sportedző, valamint erő és állóképességi specialista. Mr. Jones a High Point Egyetemen szerzett diplomát sportorvoslásból, valamint a Pennsylvania-i Clarion Egyetemen rehabilitáció tudományból diplomát, továbbá a Nemzeti Erő és Állóképességi Szövetségnél (National Strength and Conditioning Association – NSCA) erő és állóképességi specialista (Certified Strength & Conditioning Specialist – CSCS) végzettséget is szerzett.

Több, mint 20 évnyi tapasztalattal a háta mögött Brett-et profi csapatokhoz és sportolókhoz hívják konzultánsnak, továbbá az Egyesült Államokban és nemzetközi szinten is tart előadásokat.

Atlétikai edzőként átkerülve a fitnesz iparba, Brett 2003 óta oktatja a kettlebell technikákat és szabályokat. 2006 óta oktatja a Functional Movement Systems-t (FMS), és számos DVD-t és kézikönyvet adott ki a világhírű fizikoterapeuta Gray Cook-kal, többek között a széles körben elismert ”Secrets of…” sorozatot.

Brett továbbra is fejleszteni a tudását az edzés és tanítás terén, szenvedélye a fitnesz iparban jelenlévő képzések minőségének fejlesztése. Konzultáció és távedzés kapcsán e-mailen elérhető az appliedstrength@gmail.com címen.

Követni lehet Twitteren is: @BrettEJones.

 

Link: https://www.strongfirst.com/how-to-be-a-better-strength-coach-and-student/

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]